KORUYUCU AİLE KANUN TASARISI
Amaç, Kapsam, Tanımlar ve Temel İlkeler
AMAÇ
Madde 1
Bu Kanun’un Amacı; Haklarında acil korunma kararı alınmasında zorunluluk görülen çocuklarla ilgili mahkeme kararı alınıncaya kadar veya mahkemelerce bakım tedbirinehükmedilen çocukların, kurum bakımında olsun veya olmasın koruyucu aile hizmetinden yararlandırılmasına yönelik usul ve esasları düzenlemektir. Bakanlık ve Koruyucu Ailenin yetki ve sorumluluklarının belirlenmesi ve çocukların bakılıp gözetilmesi ile haklarının güvence altına alınmasını, hizmetin etkin bir şekilde yürütülmesini amaçlamaktadır.
KAPSAM
Madde 2
Bu Kanun: koruyucu aile hizmetinin düzenlenmesi, koruyucu aile olma koşullarının belirlenmesi, koruyucu aile yanına yerleştirilecek ve yerleştirilen çocuklara verilecek hizmetlerin, aile ve çocuğun hak ve sorumluluklarına ilişkin işleyişin oluşturulmasına yönelik esasları kapsar.
TANIMLAR
Madde 3
a) Çocuk: Daha erken yaşta ergin olsa bile, on sekiz yaşını doldurmamış kişiyi,
b) Genç:18 yaşını tamamlamış olmasına rağmen eğitim, engellilik ve benzeri nedenlerle hakkında verilen bakım tedbiri uzatılmış kişiyi,
c) Güç Koşullardaki Çocuk:Sokakta yaşayan veya çalışan, fiziksel, zihinsel veya ruhsal engeli olan veyasuça sürüklenme, suç mağdurluğunedenleri ile davranış bozuklukları sergileyen,veya özel zorlukları nedeni ile özel ilgi, destek ve bakım ihtiyacı olançocuğu,
d) Korunma İhtiyacıOlan Çocuk; Bedensel, zihinsel, ahlaki, sosyal ve duygusal gelişimiile kişisel güvenliği tehdit ve tehlikede olan, ihmal veya istismar edilen, suç mağduru, suça sürüklenençocuğu,
e) Biyolojik Aile;Çocuğun resmi soy bağı ile bağlı olduğu aileyi,
f) Bakanlık;Bu kanun kapsamındaki çocuğun bakılıp, gözetildiği; hakkında bu konuda verilen tedbir kararlarınıuygulamakla görevli Aile Sosyal Politikalar Bakanlığını,
g) Kurum; Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İl ve İlçe Müdürlüklerini,
h) Sosyal Çalışma Görevlisi;En az lisans düzeyinde eğitim veren kurumlardan mezun; psikoloji, psikolojik danışmanlık ve rehberlik, çocuk gelişimi, özel eğitim öğretmenliği ve sosyal hizmet bölümü meslek mensuplarını,
i) Sosyal İnceleme: Koruyucu aile hizmet sürecinin her aşamasında çocuk, kişi veya ailelerin psikolojik, sosyal ve ekonomik durumlarını belirlemek amacıyla sosyal hizmet müdahalelerine ilişkin önerileri içeren değerlendirme ve karar verme sürecini,
j) Koruyucu Aile Temsilcisi;Koruyucu aile eğitimlerinden en az birisini başarı ile tamamlamış, en az lise mezunu, asgari ve aralıksız üç yıl koruyucu aile hizmetini sürdürenler arasından Yönetmelik’te belirlenen usullerle koruyucu aileler tarafından seçilen kişiyi,
k) Aylık bakım ödemesi: Koruyucu aile hizmeti verildiği müddetçe koruyucu aile yanına yerleştirilen çocukların bakım, eğitim ve yetiştirilmelerine ilişkin harcamalarla, çocukların kişisel gelişimleri için gerekli olan harçlıklarına karşılık olmak üzere ve ayrıca talepte bulunan koruyucu ailelere ödenen bakım ve gözetim giderinekarşılık olan ve koruyucu aile modeline göre belirlenen miktarı tanımlar.
TEMEL İLKELER
Madde 4
(1) Bu kanunun uygulanmasında; Çocukların bakımı, eğitim ve yetiştirilmeleri, onur ve saygınlıkları temel alınarak çocuk hakları sözleşmesinden kaynaklanan evrensel hakları ihlal edilmeden, çocuğun haklarının korunması, esenliklerinin sağlanması amacıyla koruyucu ailelerin, biyolojik ailelerin, bakanlığın ve kurumunuyacağı temel ilkeler şunlardır.
a) Çocuğun bakımı ile ilgili kararlar ve işlemler içerik olarak şekli olmamalıdır. Karar ve işlemler;çocuğun istikrarlı bir yaşam oluşturması ve temel ihtiyaçlarının güvenli bir şekilde karşılanması ve çocuğun bakım veren kişiyle güven bağını oluşturması esas alınarak belirlenmelidir.
b) Çocuğun yaşama, gelişim, korunma ve katılım haklarıuygulamanın her aşamasında güvence altına alınmalıdır.
c) Çocuk, biyolojik aileve koruyucu ailenin insan onur ve haysiyetine uygun şekilde hizmet alması veherhangi bir nedenle ayrımcılığa tabi tutulmaması teminat altına alınmalıdır.
d) Çocuğun bakımı ile ilgili kararlarda, koruyucu ailelerin, biyolojik ailelerin, kurumun iş ve işlemlerinde çocuğunüstün yarar ve esenliği gözetilmelidir.
e) Kanunun uygulanmasında diğer kamu kurumları ve bu amaçla kurulan sivil toplum kuruluşlarıylaişbirliği içinde çalışmalaryürütülür.
f) Çocuğun koruyucu aileye yerleştirilmesinde, çocuk haklarına dayalı, adil, etkili, süratli bir yöntem izlenmelidir.
g) Kardeşlerin bir arada yerleştirilmesine özen gösterilmeli, istisnai durumlarda çocuğun üstün yararının dikkate alınmalıdır.
Koruyucu Aile Komisyonu Kuruluş ve İşleyiş esasları
Madde 5
(1)Komisyon Mahalli Mülki Amirin Onayı ile İl/İlçe Müdürü veya görevlendireceği müdür yardımcısı başkanlığında, vakadan sorumlu meslek elemanı, koruyucu aile temsilcisi, komisyonun toplanma nedenine göre gerekli durumlarda ilgili bir veya birden fazla meslek elemanından ve Baro tarafından görevlendirilen çocuk hakları temsilcisinden oluşur.
a) Komisyona, koruyucu aile hizmetine ilişkin sosyal çalışma görevlisi veya çocukla ilgili diğer uzmanlar tarafından kendi uzmanlık alanlarıyla ilgili konularda hazırlanan raporlar sunulur. Görüşlerini ifade edebilecek durumdaki koruyucu aile hizmetinden yararlanacak olan veya yararlanan çocuğu ve ihtiyaç duyduğu kişileri dinleyebilir. Çocuğun katılım hakkı gözetilerek, üstün yararı doğrultusunda karar verilir. Komisyonun tek sayı ile toplanması esastır.
b) Komisyon gerekli görülmesi halinde tekrar inceleme yapılmasına karar verilebilir.
c) İhtiyaç duyulması halinde birden çok komisyon oluşturulabilir.
Komisyon ve koruyucu aile biriminin görevleri
Madde 6 –
(1) Komisyonca, dosya üzerinde yapılan inceleme sonucunda, aşağıdaki konularda karar alınır.
a) Koruyucu aile olmak üzere başvuran ailelerin uygunluğu,
b) Koruyucu Aile Belgesi düzenlenmesi,
c) Çocuğun yerleştirileceği ailenin seçimi ve koruyucu aile modeline karar vermek,
d) Koruyucu Aile Belgesinin geçerliliği,
e) Çocuğun koruyucu aile ile birlikte yurt dışına çıkması,
f) Koruyucu ailenin çocuğun temsili ile ilgili işlemleri takibine yarar belge tanzimi, onayı
g) Koruyucu aileliğin askıya alınması,
h) Çocuğun koruyucu aileden geri alınması,
i) Koruyucu aile statüsünün iptali,
j) Hizmet sürecinde tereddütte kalınan durumların değerlendirilmesi.
(2) Karar, oy çokluğu ile alınır. Kararlarda çekimser oy kullanılamaz. Olumsuz oy kullanan üye tarafından gerekçe karar metnine eklenir.
(3) Komisyon, bulunduğu ilde belirlediği hedefler doğrultusunda tanıtım çalışmaları, kampanya ve faaliyetleri planlar ve takip eder.
(4) Koruyucu aile biriminin görevleri şunlardır.
a) Başvuruların alınması,
b) Sosyal incelemenin yapılması,
c) Dosya oluşturulması,
d) Çocuk ile ailenin uyumlaştırılması,
e) Çocuğun aileye yerleştirilmesi,
f) Çocuğun yerleştirilmesi ile aile yanında izlenmesi, bakımı, sağlık durumu ve eğitimine yönelik tedbir kararlarının yerine getirilmesi ve diğer süreçlerin takibi,
g) Koruyucu aile eğitimlerinin planlanması,
h) Koruyucu aile ile ilişkilerin düzenli yürütülmesi,
i) Çocuğun biyolojik ailesi ve yakınlarıyla görüştürülmesi ile ilgili planlama yapılması ve uygulanmasıdır.
KORUYUCU AİLE SEÇİMİNDE UYGULANACAK USUL VE ESASLAR
Madde 7
Koruyucu aile hizmeti Kurum tarafından yürütülür. Korunma ihtiyacı olan çocukların yetiştirilmesinde toplumsal sorumluluğun paylaşılması amacıyla Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olan,Türkiye Cumhuriyeti sınırları içinde sürekli ikamet eden, 25-65 yaş arasında, en az ilkokul mezunu olan evli veya tek kişiler Koruyucu Aile olabilir.
Koruyucu AilelikBaşvurusu ve Kabulü
Madde 8
Koruyucu aile olmak üzere kuruma başvuran kişilere hizmetinesasları ve işleyişi ile yerleştirilecek çocukların özellikleri hakkında bilgi verilerek ilk görüşme yapılır. Uygun görülen kişi veya eşlerle ilk görüşme formu doldurulur ve yazılı başvuru alınarak gerekli bilgi ve belgelerin en geç bir ay içinde tamamlanması istenir.Eşlerin birlikte müracaatı esastır. Bilgi ve belgelerin tamamlanmasını takiben en geç 1 ay içinde yerleşim yerinin bağlı bulunduğu kurum tarafından, başvurucu hakkında sosyal inceleme başlatılır.
Başvuruların incelenmesi
Madde 9
a) Sosyal incelemede karar vermeye yardımcı olacak başvurucu tarafından teslim edilen belge ve bilgiler incelenerek ve gerekli çalışmalar yapılarak, koruyucu aile adayları hakkında rapor hazırlanır. Raporda kişiler ve varsa birlikte yaşadıkları aile bireylerinin, birbirleriyle ve çevreleri ile olan ilişkileri, kişilik, eğitim, kültürel özellikleri, yaşam koşulları, ekonomik güçleri, sağlık durumları, çocuktan beklentileri, koruyucu aileliğe bakış açıları, bakım, eğitim ve yetiştirme konularına yaklaşımları, çocuğun yararıaçısından incelenir.
b) Buçalışma sonunda düzenlenecek olan dosyakomisyona sunulur.
Başvurunun Kabulü – Reddi-
Madde 10
a) Koruyucu aile olma şartlarını taşımayanlara başvurunun reddi kararı yazılı olarak bildirilir.
b) Başvuruları komisyonca kabul edilen kişi ve ailelere uygun olduğu koruyucu aile modeli belirlenerek, koruyucu aile statüsü kazandırılır. Koruyucu Ailenin bu yasa ve yasaya ekli yönetmeliklerde belirlenen koşullara uygun olarak temel ana-baba eğitimi almasının sağlanması asıldır. Koruyucu Ailenin özelliklerine ve talebine göre hizmet verebileceği modele ilişkin belirlemesi komisyon tarafından yapılır.
ba) Geçici Koruyucu Aile: Acil koruma gereken ya da hakkında hizmet planı oluşturulmamış ve kuruluş bakımına yerleştirilmemiş ya da kendisi için planlanan hizmet modelinden çeşitli nedenlerle henüz yararlandırılamamış çocuklar için, temel ana, baba eğitimleri ve tercihen Koruyucu Aile Birinci ve İkinci Kademe Eğitimini almış profesyonel kişi ve ailelerin sağladığı birkaç gün ile en fazla bir ay arasında değişen bakımı,
bb) Süreli Koruyucu Aile: Öz ailesi yanına kısa sürede döndürülme imkânı bulunmayan ya da kalıcı olarak aile yanına yerleştirilemeyen çocuklara, tercihen temel ana-baba eğitimleri ve Koruyucu Aile Birinci Kademe Eğitimini almış kişi ve ailelerin sağladığı bakımı,
bc) Uzman Koruyucu Aile i; Güç koşullardaki çocuğa yardımcı olabilecek lisans eğitimine sahip olan veya eşlerden biri en az ilköğretim düzeyinde olmak üzere temel ana, baba eğitimleri ile Koruyucu Aile Birinci ve İkinci Kademe Eğitimlerini almış kişi veya ailelerin sağladığı bakımı,
bd) Akraba veya Yakın Çevre Koruyucu Aile: Veli dışında kalan kan bağı bulunan akrabalar ya da çocuğun iletişim içinde olduğu veya tanıdığı bakıcı, komşu gibi yakın çevresinde olan, tercih etmeleri halinde en az temel ana, baba eğitimleri kapsamında eğitim almış kişi ve ailelerin sağladığı bakımı sağlayabileceği belirlenen kişi ve ailelerden oluşur.
Koruyucu aile hizmetinden yararlanacak çocuğun yerleştirilmesi
Madde 11
a) Komisyon tarafından eşleştirilmesi uygun bulunan koruyucu aile ile çocuğun tanıştırılmasından önce çocuğun düşüncesi öğrenilerek gerekli mesleki çalışmalar yapılır.Çocuğun özelliklerine ve ihtiyaçlarına uygun koruyucu aile modeli belirlenir.
b) Koruyucu aile sözleşmesi imzalanıncaya kadar çocuk ve ailenin birlikte zaman geçirmeleri, birbirlerini tanımaları ve alışmalarına uygun ortam sağlanması planlanır. Süreçte olumlu kanaat oluşması, çocuğun ve ailenin de istemeleri halinde yerleştirme işlemi başlatılır.
c) Görüşmeler vakadan sorumlu meslek elemanı/elemanları gözetiminde yürütülür.
d) Çocuğa ilişkin yapılmış olan uygulama planı hakkında koruyucu aile bilgilendirilir.
e) Koruyucu aileye çocuk ve biyolojik ailesi hakkındaki kişilik haklarına zarar verecek bilgiler dışında, koruyucu ailenin çocuğu tanıması ve gelişimini takip edebilmesini kolaylaştıracak her türlü bilgi verilir. Uyum süreci sonunda il müdürlükleri ile yanına çocuk yerleştirilen koruyucu aile arasında sözleşme imzalanır, mahalli mülki amir tarafından onaylanır.
f) Biyolojik ailenin bilgilendirilmesi meslek elemanları tarafından yapılır.
Koruyucu ailenin görev ve yükümlülükleri
Madde12 – (1) Koruyucu ailelerin görev ve yükümlülükleri şunlardır;
a) Yanına yerleştirilen çocuğun haklarını gözetmek ve korumak, her yönden sağlıklı gelişimi için gerekli koşulları sağlamak, yetenekleri ve becerilerinin el verdiği ölçüde eğitim ve öğretimi veya meslek sahibi edindirilmesi için gerekli çabayı göstermek, çocuğu koruma, eğitme ve yetiştirme dışında hiçbir surette çalıştırmamak.
b) Görüştürülmesinde bir sakınca bulunmaması durumunda çocuğun; biyolojik ailesi ile koruyucu aile birimince uygun görülen şekil ve zamanda görüşmesini sağlamak.
c) Hizmet sürecinde çocukla ilgili ve bakım koşullarında oluşan her türlü rutin dışı değişiklikleri ve bunlara ilişkin duyumlarını zaman geçirmeksizin sorumlu sosyal çalışma görevlisine bildirmek ve birlikte karar almak.
d) Koruyucu aile hizmet sürecine ve yerleştirilen çocuklara ilişkin olarak mesleki çalışmaları yürüten sosyal çalışma görevlilerine gerekli çalışma şartlarını hazırlamak, periyodik izlemeleri ve mesleki yönlendirmeleri kabul etmek, koruyucu ve destekleyici tedbir kararlarının uygulanması için uygulama planı doğrultusunda işbirliği yapmak.
e) Kurum tarafından koruyucu aile konusunda yapılacak eğitim ve çalışmalara katılmak.
f) Çocuğun koşullarının değişmesi sonucu komisyon tarafından hizmet modelinde bir değişikliğe gidilmesinin planlanması halinde, çocuğun yararının gerektirdiği işlemlerin yapılabilmesi için her türlü destekte bulunmak ve çocuğun ayrılık sürecine hazırlanmasında kurumla iş birliği yapmak.
İzleme esasları
Madde 13 –Kurum, koruyucu aile ve yanına yerleştirilen çocuğu, ihtiyaç duyulduğu takdirde daha sık olmak üzere çocuğun teslimini takiben ilk bir yıl her ay, takip eden yıllarda en geç 3 aylık dönemlerde izler ve raporlar. Koruyucu aile yanındaki çocuğun bakım tedbiri kararı gereğince, uygulama planı ve oluşan değişiklikler hakkında mahkemeye bilgi verilir.
Biyolojik Aile ile İlgili Çalışmalar
MADDE 14 –
a) Koruyucu aile yanındaki çocuğun en kısa zamanda biyolojik ailesi yanına döndürülmesi için biyolojik aile ve çocukla mesleki çalışmaların sürdürülmesi sağlanır. Koruyucu ailelik sürecinde vakadan sorumlu meslek elemanı multidisipliner yaklaşım ve kurumlar arası işbirliğiyle koruyucu aile-biyolojik aile ve çocukla çalışır. Bu çalışmalar neticesinde çocuğun isteği ve görüşü de alınarak ve yararı doğrultusunda koşullar uygunsa çocuk biyolojik ailesine döndürülür.
b) Çalışmalar neticesinde olumlu ilerleme sağlanamayan durumlarda, çocuğun alıştığı aile ortamının sürekliliği, koruyucu aileye bağlanma,gelişim özellikleri ve biyolojik aileye döndürme çalışmalarının çocuk üzerindeki etkileri öncelikle dikkate alınır.
c) İki yıl süre ile biyolojik ailesine döndürülmesi sağlanamayan çocuk, dosya bilgileri ve yapılan sosyal inceleme sonucuna göre uygun bulunması ve çocuğun istemesi halinde yaşantısını etkilemeyecek aralıklarla ve sürelerle, tatil günlerinde olmak üzere yıl içerisinde en fazla otuz güne kadar öz ailesine izinli verilebilir. İzinli verilen çocuk, koruyucu aileden biyolojik ailesine verilmek üzere koruyucu aile birimince alınır ve izin bitiminde aynı yöntemle koruyucu aileye verilir.
d) İzin süresi biten çocuğun koruyucu aile birimine mücbir sebep olmaksızın getirilmemesi halinde çocuk, kollukla birlikte bulunduğu veya gizlendiği adresten hemen geri alınır.Çocuk bu kişiye bir daha yatılı izinli verilmez.
e) Biyolojik aileye döndürme çalışmaları veya izin sırasında çocuğun ihmal edildiği, istismara uğradığı ya da kötü muamele gördüğünün belirlenmesi hallerinde durum hakkında tutanak düzenlenir, gerekli mesleki çalışmalar yapılır, planlanarak uygulanır. Vaka ile ilgili yasal işlemlerin başlatılması için gerekli başvurular yapılır. Çocuk bir daha bu kişiye izinli verilmez ve hakkındaki hizmet planı yeniden değerlendirilir.
f) Çocuğun kan bağı bulunan diğer yakınları ile görüşmeleri, talep üzerine ve vakadan sorumlu uzmanın raporu doğrultusunda, çocuğun katılım hakkı gözetilerek komisyonca karara bağlanır. Görüşmelerin planlanmasında biyolojik aile ile görüşmeye ilişkin düzenlemeler geçerlidir
Madde 15
Koruyucu Ailenin Hakları
a) Koruyucu aile, çocuğuneğitim, sağlık, seyahat ve konaklama gibihaklarını kurum tarafından adına düzenlenen bir kimlik ve sağlık kartı ile kullanılır.
b) Bakımı altındaki çocuğun, evlat edinme koşullarının oluşması halinde çocuğu evlat edinebilir.
c) Koruyucu aileye hizmet süresi boyuncakoruyucu ailehizmet modeline göre belirlenen bakım ve gözetim harcamaları devletçe her ay düzenli olarak koruyucu ailenin banka hesabına yatırılır.
d) Bu ödeme hiçbir zaman çocuk için ailenin diğer kurum ve kuruluşlarında alacağı burs vs. gibi çocuğun gelişimine katkı veren ödemeler nedeniyle düşürülemez.
e) Koruyucu ailesi olduğu ve en az 2 yıldır kesintisiz bakımını sürdürdüğü çocuğa ilişkin, kalan hizmet süresi boyunca velayet haklarını kurum denetiminde kullanma konusunda yetki verilmesini talep edebilir.Mahkemece temsil yetkisinin verilmesi koruyucu aile sözleşmesinin usul ve şartlarında değişiklik anlamında yorumlanamaz.
KORUYUCU AİLELİK HİZMETİNİN SONA ERMESİ
Madde 16
(1) Koruyucu aile yanına yerleştirilen çocuk, aşağıdaki durumlarıntespiti halinde yerleştirmede izlenen usulle geri alınır.
a) Çocukla koruyucu aile arasındaki sağlıklı iletişimin yapılan mesleki çalışmalara
rağmen kurulamaması veya devam ettirilememesi.
b) Çocuk için hizmetten beklenen yararın gerçekleşmediğinin yapılan izlemelerdetespit edilmesi.
c) Çocuğun yararlanacağı hizmet modelinin değişmesi veya koruma kararının kaldırılması.
d) Çocuğun biyolojik ailesine dönmesinin sağlanması,
e) Koruyucu ailenin herhangi bir nedenle hizmet vermekten vazgeçmesi,
f) Çocuğun yararına aykırı olmamak kaydı ile çocuğun isteği halinde,
g) İzleme süreçlerinde çocuğun veya gencin haklarının korunamadığı görüşünün raporlanması halinde, hizmetin sonlandırılmasına karar verir.
(2) Komisyonun çocuğu geri almaya karar vermesi halinde, çocuğun ayrılıksürecine hazırlanmasına yönelik uygulama planı oluşturulur bu plan sorumlu sosyalçalışma görevlisi tarafından uygulanır.
(3) Koruyucu ailenin çocuğu vermek istememesi halinde aileye yazılı bildirimdebulunularak çocuğu acil durumlar dışında en geç yedi gün içinde koruyucu aile biriminegetirmesi istenir. Verilen süre içinde çocuğun getirilmemesi halinde gerekirse kolluk yardımıyla çocuk koruyucu aileden geri alınır.
Koruyucu aile statüsünün iptali
Madde17 –
(1) Aşağıdaki durumların tespiti halinde koruyucu aile statüsü iptal edilir ve varsa koruyucu ailesi olduğu tüm çocuklar derhal gerekirse kolluktan destek alınarak zaman geçirilmeksizin koruyucu aileden alınır;
a) Koruyucu ailenin yükümlülüklerini yerine getirmemesi nedeni ile çocuğun fiziksel, duygusal, ekonomik zarar gördüğünün tespiti.
b) Koruyucu aile olma koşullarının kaybedilmesi.
c) Koruyucu ailenin çocuğu ihmal ve istismar ettiğinin, kötü muameleye maruz bıraktığının belirlenmesi.
d) Koruyucu ailenin fizik ve ruh sağlığının, çocuğun bakımını etkileyecek derecede bozulmuş olduğunun devlet ya da üniversite hastanelerince doktor raporu ile belirlenmesi,
(2) Birinci fıkrada belirtilen durumların tespiti halinde; sorumlu sosyal çalışma görevlisinin hazırlayacağı rapor, geciktirilmeksizin Komisyona iletilir. Koruyucu aile statüsünün iptaline ilişkin talep hakkında komisyon tarafından en fazla onbeş gün içinde karar verilir. Kararın kesinleşmesine kadar çocuk hakkında kurum tarafından uygun hizmet modeli belirlenir.
(3) Komisyonca koruyucu aile statüsü iptal edilen koruyucu aile yanına bir daha çocuk yerleştirilemez.
Koruyucu Aileliğin Askıya Alınması;
Madde 18
Çocuğun, koruyucu ailenin, vakadan sorumlu meslek elemanının ve biyolojik ailenin istemi üzerine komisyonca, çocuğun öncelikli yararı esas alınarak rehabilite edilip tekrar aynı koruyucu aileye döndürülmek üzere koruyucu ailelik süreci askıya alınabilir.
Görevli ve Yetkili Mahkemeler;
Madde 19
Bu kanunun uygulanmasındaki uyuşmazlıkların çözümünde çocuğun bulunduğu yer Çocuk Mahkemesi, Çocuk Mahkemesinin bulunmadığı yerlerde ise Aile Mahkemesi yetkilidir. Çocuk Mahkemesi ya da Aile Mahkemesi önüne gelen dosyayı görevsizlikle diğer mahkemeye gönderemez.
Komisyon kararlarına itiraz
Madde 20
Komisyon kararına karşı ilgililer ve çocuk, tebliğinden itibaren 10 gün içerisinde komisyonun bulunduğu yerdeki yetkili mahkemeye itiraz edebilir. Mahkeme 15 gün içinde itirazı karara bağlar. Mahkemenin kararına karşı temyiz yolu açıktır.
SON HÜKÜMLER
Madde 21
Bu Kanun’un yürütülmesine yönelik hususlar en geç 6 ay içinde çıkarılacak Yönetmelikle düzenlenir.
Koruyucu Aile Hizmetinin yürütülmesi sırasında çocuk, koruyucu aile adayı, koruyucu aile, biyolojik aile hakkında edinilen bilgiler kişisel bilgilerin gizliliği esas alınarak korunur ve üçüncü kişilerin kullanımına sunulamaz.
YÜRÜRLÜK
Bu yasa TBMM’de onaylanıp Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girer.