Basına ve Kamuoyuna
26–27 Nisan 2014 tarihlerinde yapılan III. Genç Avukatlar Kurultayı’nda ele alınan Avukatlık Kanunu Taslağı; mesleğin itibarını, bağımsızlığını, meslektaşlar arasında ki eşitliği ortadan kaldıran hükümlerden ibaret olduğu üzülerek tespit edilmiştir. Avukatların kendilerini ilgilendiren bir düzenlemeden yeterince katkısını almaksızın dayatılmaya çalışılan bu taslağın aşağıda gösterilen hükümlerinin belirtilen şekilde değiştirilmesi diğer maddelerinin değerlendirebilmesi için ÖNKOŞULDUR:
1-) Avukatlık Kanunu taslağı madde 144/1’de belirtilen Baro Yönetim Kurulu üyesi olmak için 5 yıl kıdem şartı kaldırılmalıdır.
2-) Avukatlık Kanunu taslağı 132/1 de tanımlanan baronun organlarına (f) bendi olarak Gençlik Meclislerinin eklenmesi gerekmektedir.
3-) Avukatlık Kanunu taslağı 167/2 de yer alan TBB delegesi olmak için öngörülen 10 yıllık kıdem şartı kaldırılmalıdır.
4-) Avukatlık Kanunu taslağı onuncu kısım meslek örgütlenmesi bölümüne sekizinci bölüm olarak baronun zorunlu organları arasında Genç Avukat tanımına ve Gençlik Meclisine yer verilmelidir.
5-) Avukatlık Kanunu taslağın 44.maddesinde 1. fıkra da “Levhaya ve sicile ilk defa yazılacak avukat, giriş aidatı; baroya kayıtlı avukat ise yıllık aidat ödemek zorundadır.” mesleğin başında olan avukatlara muafiyet ve ayrıcalık sağlar şekilde düzenlenmelidir.
6-) AVUKATLARI TACİR HALE GETİRMEYE YÖNELİK DÜZENLENEN TASLAĞIN 62, 66 VE DİĞER MADDELERİNE YER ALAN ŞİRKETLEŞME VE ŞUBELEŞME HÜKÜMLERİNİN TAMAMI KALDIRILMALIDIR.
7-)TASLAKTA YER ALAN (81-82 VE DİĞER HÜKÜMLERİ) YABANCI AVUKATLARIN VE AVUKATLIK ŞİRKETLERİNİN TÜRKİYE’DE FAALİYET GÖSTERMELERİNİN ÖNÜNÜ AÇAN HÜKÜMLER TAMAMEN KALDIRILMALIDIR.
8-) Taslağın 74. maddesinde yer alan reklam ve tanıtıma ilişkin hükümler kabul edilemez olup bu hususta 1136 sayılı kanunun 55. maddesi ve ilgili yönetmelikteki düzenlemeler muhafaza edilmelidir.
9-) Taslakta yer alan (75 ve diğer hükümler) kıdeme göre hiyerarşi anlamına gelen UZMAN AVUKATLIK kavramına ilişkin hükümler kaldırılmalıdır
10-) Avukatlıkla bağdaşan işler olarak gösterilen Uzlaştırma ve Arabuluculuk görevlerine ilişkin düzenlemeler sadece Avukatlık Kanunu içerisinde vücut bulmalıdır. Bu görevler için hukuk fakültesi mezunu olma şartı getirilmeli her tülü kıdem şartı kaldırılmalıdır.
11-) Avukatlık Kanunu taslağı 13 madde ve devamında yer alan avukatlığa kabul sınavının Adalet Bakanlığı tarafından yapılması hükmünün kaldırılıp avukatlık sınavının TBB tarafından yapılması hükmü getirilmelidir. Buna dair yönetmelikler Adalet Bakanlığı tarafından değil TBB tarafından hazırlanmalıdır.
12-) Avukatlık sınavını kazanamayan meslektaş adaylarının durumun ne olacağının alt yapısının hazırlanması ve taslakta yasal zeminin oluşturulması gerekmektedir.
13-) Avukatlık Kanunu Taslağı 16. maddede yer alan avukat stajyerlerin staj sürecinde başkaca işlerde çalışmasının önünü açan düzenlemeler kaldırılmalıdır. Ancak avukat stajyerlerinin staj dönemlerinde maddi sıkıntı yaşamalarının önüne geçecek düzenlemeler ve bu düzenlemelerin denetim mekanizmalarının oluşturulması gerekmektedir.
14-) Avukatlık Kanunu Taslağının 67/2 de yer alan kendi nam ve hesabına iş ve dava kabul edemez hükmü çalışma hürriyetinin ihlali anlamına gelmekte olup KABUL EDİLEMEZ.
15-) Avukatlık Kanunu taslağı madde 67/3 de yer alan iş gören avukata ödenecek ücretin net asgari ücretin 2 katından az olamaz hükmü brüt asgari ücretin 2 katından az olamaz şeklinde düzenlenmelidir.
16-) Avukatlık Kanunu taslağı 67. maddesindeki tüm hükümler TBB’nin yayınladığı birlikte çalışan avukatlar yönergesindeki hükümlere göre düzenlenmeli; çelişen hükümlerde genç avukatlar lehine olanlar yasalaşmalıdır.
17-) Mesleğe girişte mesleki sorumluluk sigortası yaptırmış olma şartı kabul edilebilir ancak bunun maddi külfeti genç avukatlara yüklenmeyecek şekilde yeniden düzenlenmelidir.
18-) Avukatlık Kanunu taslağının 1 numaralı geçici maddesi kaldırılmalı staj ve sınava ilişkin düzenlemeler kanunun yürürlüğü tarihi itibari ile herkese uygulanmalıdır.
19-) Kamu görevi ifa eden avukatların gelirleri üzerinden ödenen KDV %8 ‘e indirilmeli ve CMK benzeri görevlere ilişkin makbuzlarda ise tam muafiyet sağlanmalı buna ilişkin hükümler hem Avukatlık Kanununda hem de ilgili kanunlarda düzenlenmelidir.
Genç avukatlar olarak; ticaret kanunu izlenimi veren bu ve diğer düzenlemeler bizleri basiretli bir tacir gibi davranmaya itemeyecek; bizler bağımsız, itibar sahibi bir kamu görevlisi olarak yaşamaya devam edeceğiz. Türkiye’deki Genç Avukatlar olarak bunun aksine her türlü anlayışa karşı çıktığımızı ve bu karşı çıkışımızı her gün bir önceki günden daha sert bir biçimde ifade edeceğimizi tüm sorumluluk ve görev sahipleri ile kamuoyunun bilgisine saygı ile sunuyoruz.
3.Genç Avukatlar Kurultayı Dönem Sözcüsü
Denizli Barosu Gençlik Meclisi Yönetim Kurulu Adına
Av. Uğur Coşkun