BASIN AÇIKLAMASI
Tarih: 20.03.2021 | Okunma Sayısı: 490

BAROLAR VE TÜBAKKOM’UN İSTANBUL SÖZLEŞMESİ’NE İLİŞKİN ORTAK BASIN AÇIKLAMASI

İSTANBUL SÖZLEŞMESİ YÜRÜRLÜKTEDİR

 

İstanbul Sözleşmesi, kadınların, çocukların herkesin temel hak ve özgürlüklerini güvence altına alan ve şiddet mağdurlarının korunması, rehabilitasyonu ve bir daha aynı şiddet vakalarının yaşanmaması için topyekûn bir birlikteliği öngören, herkesin yaşama hakkının teminatı bir uluslararası antlaşmadır. İstanbul Sözleşmesi; çok uzun yıllardır sürdürülen kadın hakları mücadelesi ve kazanımları ile hazırlanmıştır. Bu nedenle binlerce yıllık mücadeleye dayanan, bu uğurda yitirilen canların emeklerinin ve kişi hak ve özgürlüklerine ilişkin çok önemli hukuki kazanımlarımızın bir gecede yok edilebileceğinin sanılması çok büyük yanılgıdır.

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde bütün partilerin milletvekillerinin oy birliği ile Anayasamızın 90. maddesi uyarınca, 24 Kasım 2011’de 6251 sayılı Kanunla onaylanan İstanbul Sözleşmesi; milli iradenin sonucudur.  Anayasamızın 90. maddesi gereği, usulünce yürürlüğe giren Temel Hak ve Özgürlüklere İlişkin Uluslararası Antlaşmalar kanun hükmündedir, hatta normlar hiyerarşisinde kanunların bile üzerinde yer alır.

 

"Anayasa’nın ikinci kısmının birinci ve ikinci bölümlerinde yer alan temel haklar, kişi hakları ve ödevleri" nin Cumhurbaşkanı kararı ile ortadan kaldırılamayacağı, düzenlenemeyeceği Anayasa’nın 104. maddesinin açık hükmüdür.

 

 İstanbul Sözleşmesi, Anayasa’nın 15 ve 17. maddelerinde düzenlenen “Kişinin Yaşam Hakkı; maddi ve manevi varlığının bütünlüğüne dokunulmaması” “Herkesin yaşama, maddi ve manevi hakkına sahip olduğu” “Kimseye işkence ve eziyet yapılmayacağına” ilişkin TEMEL HAK VE ÖZGÜRLÜKLERLE DOĞRUDAN VE BİREBİR İLİŞKİLİDİR. Bu nedenle, Anayasa’nın 104. maddesi gereği, Anayasa’da yer alan temel hak ve özgürlüklere ilişkin Cumhurbaşkanı kararnamesi çıkarılması, hukuka aykırıdır.

 

TBMM’NİN yani milletin iradesini yok sayarak Anayasa’nın 87. ve 90. maddelerine aykırı şekilde Türkiye’nin ilk imzacısı olduğu Uluslararası İstanbul Sözleşmesi’nin feshine ilişkin Cumhurbaşkanı kararı, Anayasa'ya aykırıdır. Cumhurbaşkanının İstanbul Sözleşmesi’ni fesih kararının Anayasa’da temeli yoktur. Yetki ve usulde paralellik ilkesi gereğince imzalanan uluslararası antlaşmaların, Anayasa doğrultusunda aynı yöntemle feshedilmesi gerekmektedir.

 

Bu anlamda; daha önceden çıkarılan 15.07.2018 Tarih ve 9 sayılı Cumhurbaşkanı Kararnamesiyle bu konuda Cumhurbaşkanına yetki verilmesi de, açıkça Anayasaya aykırıdır ve hükümsüzdür. Anayasa’nın 6. maddesi gereği “Hiçbir kimse ve organ kaynağını Anayasa’dan almayan bir devlet yetkisi kullanamaz.”

 

Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın 104. maddesinde düzenlenen Cumhurbaşkanının görev ve yetkileri arasında “Milletlerarası antlaşmaları onaylar ve yayımlar” hükmü vardır. Bu nedenle Cumhurbaşkanına, milletlerarası sözleşmeleri sadece “onaylama ve yayımlama” görevi veren Anayasa, Cumhurbaşkanına milletlerarası antlaşmaları feshetme yetkisi vermemiştir.

 

İstanbul Sözleşmesi’nin feshine yönelik Cumhurbaşkanı kararı, yasal dayanaktan yoksundur. İnsan hayatı ve güvenliği, kişi hak ve özgürlükleri, her türlü siyasetin üzerinde olup hiçbir politik hesaba kurban edilemeyecek kadar önemlidir. İstanbul Sözleşmesi yürürlüktedir; uygulanmaya devam edecektir.

 

Bu nedenle, öncelikle Türkiye Büyük Millet Meclisi’ni iradesine sahip çıkmak üzere göreve; siyasal iradeyi de Anayasa’nın 2. maddesinde açıkça tanımlandığı şekilde bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyeti’nde hukuki tüm ilke ve kurallara uymaya davet ediyoruz.

 

İstanbul Sözleşmesi’nden vazgeçmemiz mümkün değildir. Bizler; Barolar ve TÜBAKKOM olarak kadına yönelik şiddeti bir insan hakkı ihlali ve ayrımcılık olarak kabul eden İstanbul Sözleşmesi’ni ortadan kaldırmaya yönelik Anayasa’ya aykırı bu girişime karşı mücadelemizi sürdüreceğimizi belirtiyor, temel hak ve özgürlükleri ortadan kaldırmaya yönelik bulduğumuz bu girişim karşısında toplumumuzun her kesimini bu mücadeleye destek vermeye ve dayanışmaya çağırıyoruz.

 

 

Adana Barosu

 

Adıyaman Barosu

Ağrı Barosu

 

Aksaray Barosu

 

Amasya Barosu

Ankara Barosu

 

Antalya Barosu

 

Ardahan Barosu

Artvin Barosu

 

Aydın Barosu

 

Balıkesir Barosu

Bartın Barosu

 

Batman Barosu

 

Bilecik Barosu

Bingöl Barosu

 

Bitlis Barosu

 

Bolu Barosu

Burdur Barosu

 

Bursa Barosu

 

Çanakkale Barosu

Çankırı Barosu

 

Çorum Barosu

 

Denizli Barosu

Diyarbakır Barosu

 

Düzce Barosu

 

Edirne Barosu

Elazığ Barosu

 

Erzincan Barosu

 

Erzurum Barosu

Eskişehir Barosu

 

Gaziantep Barosu

 

Giresun Barosu

Gümüşhane-Bayburt Barosu

 

Hakkari Barosu

 

Hatay Barosu

Iğdır Barosu

 

Isparta Barosu

 

İstanbul Barosu

İzmir Barosu

 

Kahramanmaraş Barosu

 

Karabük Barosu

Kars Barosu

 

Kastamonu Barosu

 

Kayseri Barosu

Kırıkkale Barosu

 

Kırklareli Barosu

 

Kırşehir Barosu

Kilis Barosu

 

Kocaeli Barosu

 

Konya Barosu

Kütahya Barosu

 

Malatya Barosu

 

Manisa Barosu

Mardin Barosu

 

Mersin Barosu

 

Muğla Barosu

Muş Barosu

 

Nevşehir Barosu

 

Niğde Barosu

Ordu Barosu

 

Osmaniye Barosu

 

 

Sakarya Barosu

 

Samsun Barosu

 

Siirt Barosu

 

Sinop Barosu

Sivas Barosu

 

Şanlıurfa Barosu

 

Şırnak Barosu

Tekirdağ Barosu

 

Tokat Barosu

 

Trabzon Barosu

Tunceli Barosu

 

Uşak Barosu

 

Van Barosu

Yalova Barosu

 

Yozgat Barosu

 

Zonguldak Barosu


ETKİNLİK TAKVİMİ

22.11.2024
AV. UFUK KÖK
BARO BAŞKANI

© Web sitesi hizmeti Türkiye Barolar Birliği tarafından verilmektedir.